New publications

Adler, Astrid/Hansen, Karolina (2020): Studenten, StudentInnen, Studierende? Aktuelle Verwendungspräferenzen bei Personenbezeichnungen. In Ewels/Plewnia, 2020. S. 47-63.

Adler, Astrid (2019): Language discrimination in Germany: when evaluation influences objective counting. In: Journal of Language and Discrimination 3.2. Equinox, 2019. S. 232-253.

Beyer, Rahel/Fisseni, Bernhard/Mucha, Anne (2020):Deutsch in Europa: Sprachpolitisch, grammatisch, methodisch. Bericht von der 56. Jahrestagung des Leibniz-Instituts für Deutsche Sprache, Mannheim, 10.-12. März 2020. In: Sprachreport 2/2020. Mannheim: Leibniz-Institut für Deutsche Sprache. S. 10-17.

Beyer, Rahel (2020): Rezension von Hélène Vinckel-Roisin (2018): La répétition immédiate du nom propre en allemand: enjeux textuels et argumentatifs. In: Zeitschrift für Sprachwissenschaft. Online auf: https://www.degruyter.com/view/journals/zfsw/ahead-of-print/issue.xml

Beyer, Rahel/Plewnia, Albrecht (Hrsg.) (2019): Handbuch des Deutschen in West- und Mitteleuropa. Sprachminderheiten und Mehrsprachigkeitskon- stellationen. Tübingen: Narr.

Cindark, Ibrahim/Hünlich, David (2019): Integrationskurse auf dem Prüfstand. Studie zu mündlichen Kompetenzen der Teilnehmenden an Integrationskursen. In: Sprachreport 4/2019. Mannheim: Leibniz-Institut für Deutsche Sprache. S. 18-25.

Cindark, Ibrahim/Deppermann, Arnulf/Hünlich, David/Lang, Christian/Perlmann-Balme, Michaela/Schöningh, Ingo (2019): Perspektive Beruf. Mündliche Kompetenz von Teilnehmenden an Integrationskursen und Vorschläge für die Praxis. Mannheim: Leibniz-Institut für Deutsche Sprache.

Dück, Katharina (2020): Wer spricht Deutsch im Kaukasus? Zur Bedeutung der deutschen Sprache sowie ihrer Verknüpfung mit der ethnischen Identität bei Kaukasiendeutschen im heutigen Südkaukasus. In: Sprachreport 1/2020. Mannheim: Leibniz-Institut für Deutsche Sprache. S. 14-23.

Ewels, Andrea-Eva/Plewnia, Albrecht (Hrg.)(2020): Themenheft „Sprache und Geschlecht“. Beiträge zur Gender-Debatte. Muttersprache 130.1.

Lobin, Henning/Möhrs, Christine/Plewnia, Albrecht (2019): Wie kann die Verständlichkeit behördlicher Texte verbessert werden? Eine Handreichung für die öffentliche Verwaltung in Baden-Württemberg. Stuttgart/Mannheim: Normenkontrollrat Baden-Württemberg/Leibniz-Institut für Deutsche Sprache

Stolberg, Doris (2019): Canadian heritage German across three generations: A diary-based study of language shift in action. In: Journal of Historical Sociolinguistics 5.2. Berlin/Boston: de Gruyter. S. 2-35.

 


German across the world

The look at European languages is traditionally nationalistic in nature. In reality, there are a number of language minority constellations in central Europe with the involvement of German: as a minority language near the closed German language region and as a majority language for various autochthonic as well as migration-induced minority languages inside of the German language region. The project’s aim is the systematic documentation and description of these different minority constellations.

For this purpose, new surveys and language recordings are being conducted since 2017 in two –  up until now – sparsely researched language minority regions (among other things); some work with speakers of German varieties in East Lorraine and the others with members of the German-speaking minority in the South Caucasus (in Georgia and Azerbaijan), who speak Swabian dialects. Additionally, further language recordings are made with Caucasus Germans who re-migrated to Germany, since they can serve as a comparison group.

 

 

Project management:
Dr. Albrecht Plewnia

Staff:
Dr. Rahel Beyer
Katharina Dück
Dr. Doris Stolberg