New publications

Adler, Astrid/Hansen, Karolina (2020): Studenten, StudentInnen, Studierende? Aktuelle Verwendungspräferenzen bei Personenbezeichnungen. In Ewels/Plewnia, 2020. S. 47-63.

Adler, Astrid (2019): Language discrimination in Germany: when evaluation influences objective counting. In: Journal of Language and Discrimination 3.2. Equinox, 2019. S. 232-253.

Beyer, Rahel/Fisseni, Bernhard/Mucha, Anne (2020):Deutsch in Europa: Sprachpolitisch, grammatisch, methodisch. Bericht von der 56. Jahrestagung des Leibniz-Instituts für Deutsche Sprache, Mannheim, 10.-12. März 2020. In: Sprachreport 2/2020. Mannheim: Leibniz-Institut für Deutsche Sprache. S. 10-17.

Beyer, Rahel (2020): Rezension von Hélène Vinckel-Roisin (2018): La répétition immédiate du nom propre en allemand: enjeux textuels et argumentatifs. In: Zeitschrift für Sprachwissenschaft. Online auf: https://www.degruyter.com/view/journals/zfsw/ahead-of-print/issue.xml

Beyer, Rahel/Plewnia, Albrecht (Hrsg.) (2019): Handbuch des Deutschen in West- und Mitteleuropa. Sprachminderheiten und Mehrsprachigkeitskon- stellationen. Tübingen: Narr.

Cindark, Ibrahim/Hünlich, David (2019): Integrationskurse auf dem Prüfstand. Studie zu mündlichen Kompetenzen der Teilnehmenden an Integrationskursen. In: Sprachreport 4/2019. Mannheim: Leibniz-Institut für Deutsche Sprache. S. 18-25.

Cindark, Ibrahim/Deppermann, Arnulf/Hünlich, David/Lang, Christian/Perlmann-Balme, Michaela/Schöningh, Ingo (2019): Perspektive Beruf. Mündliche Kompetenz von Teilnehmenden an Integrationskursen und Vorschläge für die Praxis. Mannheim: Leibniz-Institut für Deutsche Sprache.

Dück, Katharina (2020): Wer spricht Deutsch im Kaukasus? Zur Bedeutung der deutschen Sprache sowie ihrer Verknüpfung mit der ethnischen Identität bei Kaukasiendeutschen im heutigen Südkaukasus. In: Sprachreport 1/2020. Mannheim: Leibniz-Institut für Deutsche Sprache. S. 14-23.

Ewels, Andrea-Eva/Plewnia, Albrecht (Hrg.)(2020): Themenheft „Sprache und Geschlecht“. Beiträge zur Gender-Debatte. Muttersprache 130.1.

Lobin, Henning/Möhrs, Christine/Plewnia, Albrecht (2019): Wie kann die Verständlichkeit behördlicher Texte verbessert werden? Eine Handreichung für die öffentliche Verwaltung in Baden-Württemberg. Stuttgart/Mannheim: Normenkontrollrat Baden-Württemberg/Leibniz-Institut für Deutsche Sprache

Stolberg, Doris (2019): Canadian heritage German across three generations: A diary-based study of language shift in action. In: Journal of Historical Sociolinguistics 5.2. Berlin/Boston: de Gruyter. S. 2-35.

 


Language(s) in Germany

This project works on the elicitation, description and analysis of speaker attitudes towards German, other languages, language varieties and also language questions in general. Another aim is to analyse laymen’s knowledge about linguistic matters as well as the resulting implications for the public language discourse. Part of this analysis are questions about the standard, non-standard and sub-standard, as well as questions about language norms on various levels. Above all, representative surveys are used for the elicitation of the relevant data, giving the large, available amount of data representative validity for the whole German population. Up to now, two big representative surveys have been conducted in 2008 and 2016, as well as some additional studies. As of now (autumn / winter 2017) another representative survey is being conducted. The scale of the unique data collection on language attitudes allows us – through various statistical analyses – to detect patterns and connections between the opinions and attitudes.

Project management:
Dr. Astrid Adler

Staff:
Dr. Albrecht Plewnia

Sandra Hansen-Morath

Karolina Hansen PhD

Former staff member:
Dr. Andrea Kleene

Research assistants:
Julia Smičiklas

Contact: spracheinstellungen (at) ids-mannheim.de

 

 

Surveys

Representative surveys

In 2008, the first big representative survey was conducted. The survey was part of the project "Current Language Attitudes in Germany”, which was created in collaboration with the chair for Social Psychology of the University Mannheim and sponsored by the Volkswagen foundation. 2004 people living in Germany (age 18 or older) were asked over 40 linguistic questions (see e.g. Eichinger et al. 2009 and Gärtig/Plewnia/Rothe 2010 ). The telephone survey was conducted by the research group Wahlen. Survey questions include e.g. the evaluation of the German language and a number of dialects, and their attitude towards multilingualism and language correctness.

In 2016, another representative survey was conducted in collaboration with the Institute for the Low German Language (INS) in Bremen under the side project “Structure of the Language Status in Northern Germany” to determine the Low German competence and use as well as attitudes to different languages and varieties in Northern Germany. The research group Wahlen questioned 1632 people aged 16 or older by phone (see Adler et al. 2016 ).

Further Surveys

Moreover, additional and expanding surveys were conducted, e.g. with pupils, students and in kindergarten together with caretakers and parents. In 2010 and 2011, a group of (partly multilingual) pupils were questioned on their attitude towards German and other languages (N=628, 9th and 10th grade in Mannheim, Steinburg and the Lower Rhine region, see e.g. Plewnia/Rothe 2012 and Rothe 2012). In the same years, a group of students were asked about their attitudes towards German dialects in particular; in this study, the ‘mental maps’ tool was used to determine the mental language distribution of the questioned students (N=430, in Bielefeld, Köln, Leipzig and Mannheim; see Plewnia/Rothe 2012 and Plewnia 2013). In winter 2011/12, a survey on the attitudes towards multilingualism was conducted together with the Mercator-Institute for Language Training and German as a Second Language in some German and partly multilingual kindergartens (see Rothe/Wagner 2015).

 

Publications

Adler, Astrid/Ehlers, Christiane/Goltz, Reinhard/Kleene, Andrea/Plewnia, Albrecht (2016): Status und Gebrauch des Niederdeutschen 2016. Erste Ergebnisse einer repräsentativen Erhebung. Mannheim: Institut für Deutsche Sprache, 2016.

Eichinger, Ludwig M./Gärtig, Anne-Kathrin/Plewnia, Albrecht/Roessel, Janin/Rothe, Astrid/Rudert, Selma/Schoel, Christiane/Stahlberg, Dagmar/Stickel, Gerhard (2009): Aktuelle Spracheinstellungen in Deutschland. Erste Ergebnisse einer bundesweiten Repräsentativumfrage. Mannheim: Institut für Deutsche Sprache/Universität Mannheim, 2009.

Gärtig, Anne-Kathrin/Rothe, Astrid (2009): Über Liebe zum Deutschen, Sympathie für Dialekte und Sorge um Sprachentwicklung. Was die Menschen in Deutschland über Sprache denken. In: Sprachreport 3/2009. Mannheim: Institut für Deutsche Sprache, 2009. S. 2-11.

Gärtig, Anne-Kathrin/Plewnia, Albrecht/Rothe, Astrid (2010): Wie Menschen in Deutschland über Sprache denken. Ergebnisse einer bundesweiten Repräsentativerhebung zu aktuellen Spracheinstellungen. Mannheim: Institut für Deutsche Sprache - amades -, 2010.

Plewnia, Albrecht (2013): Norddeutsch – Plattdeutsch – Friesisch. Der norddeutsche Sprachraum aus der Sicht linguistischer Laien. In: Albert, Georg/Franz, Joachim (Hrsg.): Zeichen und Stil. Der Mehrwert der Variation. Festschrift für Beate Henn-Memmesheimer. (= VarioLingua 44). Frankfurt am Main/Berlin/Bern/Bruxelles/New York/Oxford/Wien: Lang, 2013. S. 43-62.

Plewnia, Albrecht/Rothe, Astrid (2015): Spracheinstellungen und Mehrsprachigkeit. Wie Schüler über ihre und andere Sprachen denken. In: Brdar Szabó, Rita/Knipf-Komlósi, Elisabeth/Rada, Roberta (Hrsg.): Zur Rolle und Positionierung des Deutschen in den Ländern Mittelosteuropas. Sprachpolitische Überlegungen. Konferenzband zur Tagung Deutsch 3.0 in Budapest am 15-16. Mai 2014. (= Budapester Beiträge zur Germanistik 72). Budapest: ELTE, Germanistisches Institut, 2015. S. 57-97.

Plewnia, A./Rothe, A. (2012): „Sprache – Einstellungen – Regionalität.“ In: Eichinger, L./Plewnia, A./ Schoel, C./Stahlberg, D. (Hrsg.): Sprache und Einstellungen. Spracheinstellungen aus sprach­wissen­schaftlicher und sozialpsychologischer Perspektive. Tübingen: Narr, 4-134.

Plewnia, Albrecht/Rothe, Astrid (2011): Von gebildeten Deutschen, freundlichen Sachsen und temperamentvollen Bayern. Einstellungen zu Varietäten und ihren Sprechern. In: Christen, Helen/Patocka, Franz/Ziegler, Evelyn (Hrsg.): Struktur, Gebrauch und Wahrnehmung von Dialekt.Beiträge zum 3. Kongress der Internationalen Gesellschaft für Dialektologie des Deutschen (IGDD), Zürich, 7. – 9. September 2009. Wien: Praesens, 2011. S. 179-207.

Plewnia, Albrecht/Rothe, Astrid (2011): Spracheinstellungen und Mehrsprachigkeit. Wie Schüler über ihre und andere Sprachen denken. In: Eichinger, Ludwig M./Plewnia, Albrecht/Steinle, Melanie (Hrsg.): Sprache und Integration. Über Mehrsprachigkeit und Migration. (= Studien zur Deutschen Sprache 57). Tübingen: Narr, 2011. S. 215-253.

Plewnia, Albrecht/Rothe, Astrid (2009): Eine Sprach-Mauer in den Köpfen? Über aktuelle Spracheinstellungen in Ost und West. In: Plewnia, Albrecht (Hrsg.): Deutsche Sprache 2-3/09. Themenheft: Sprache in Ost und West. Ein Themenheft zum 20. Jahrestag des Mauerfalls. Berlin: Schmidt, 2009. S. 235-279.

Rothe, Astrid (2012): „Deutsch und andere Sprachen.“ In: Eichinger, L./Plewnia, A./Schoel, C./ Stahlberg, D. (Hrsg.): Sprache und Einstellungen. Spracheinstellungen aus sprach­wissen­schaftlicher und sozialpsychologischer Perspektive. Tübingen: Narr, 135-184.

Rothe, Astrid/Wagner, Katarina (2015): "Bilingual Kindergarten programmes. The interaction of language management and language attitudes" In: Davies, Winifred V./Ziegler, Evelyn (Hg.): Language planning and microlinguistics. From policy to interaction and vice versa. S. 5–38 - Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015.

Schoel, Christiane/Roessel, Janin/Eck, Jennifer/Janssen, Jana/Petrovic, Branislava/Rothe, Astrid/Rudert, Selma Carolin/Stahlberg, Dagmar (2012): Attitudes Towards Languages’ (AToL) scale: A global instrument. In: Journal of Language and Social Psychology 32, Issue 1. Thousand Oaks: Sage Publications, 2012. S. 21-45.